Rauristal - Kolm Saigurn

- jég és mix mászás -

Az idei jégmászó szezonunk az enyhe tél miatt tulajdonképpen kimaradt. A most, már szokásosnak nevezhető téli hosszabb kiruccanásunkra csak a felszereléseink tökéletesítésével készültünk. Idén, hat napra az ausztriai Rauristal jégfalakban gazdag, fagyos világa volt az otthonunk.

Szállást a völgyben találtunk, így reggelente a 4.5 km-es távot Kolm Saigurn http://www.bergsteigen.com/sites/default/files/topos/923_Topo_4fcda541-6767-4c9b-87cb-f87dca66248a_eisfaelle_nordwaende_kolm_saigurn.pdf jégmászó paradicsomáig néhányszor túrasível, máskor gyalog, illetve egyszer gyorsan, de drágán (fejenként 13 euro) egy terepjáró platóján tettük meg. Lefelé a síelés volt a legjobb megoldás, főleg sötétben fejlámpa fényénél, de egy alkalommal szánkóval is teljesítettük a szerpentin hajtűkanyarjait.

Első napunkon a vékonyka jegeket látva kicsit elkeseredtünk. A hazautazás gondolata komolyan felmerült bennünk, nem ilyen körülményekre számítottunk, de nekiláttunk. Csaptuk a jeget, hajtottuk a csavarokat, szemünk lassan megszokta a sovány jegek látványát, mozdulataink, mozgásunk alkalmazkodott a körülményekhez, így a mászás napról napra jobban ment. Az időjárás sem kímélt bennünket, másztunk orkán erejű szélben, hóviharban, hidegben, napsütésben. A falak alatt a mellig érő hó, mászás közben a fentről szabályos időközönként lezúduló friss porhó keserítette meg az életünket. A jegek minősége is folyamatosan változott, a kásás vizestől az üvegszerűen kemény, törősig mindenfélével dolgoztunk.

Velünk egy időben vadászott mászható jegekre a környéken Herceg Gábor http://princeclimbing.blogspot.hu/  és mászótársa Brezó. Két vidám napot töltöttünk a társaságukban, figyelve az ebben a műfajban tapasztaltabb páros mozgását a labilis jegeken. Igyekeztünk ellesni apró trükköket, megoldásokat, melyek beépítésével tökéletesíthetjük technikai ismereteinket, tudásunkat.

A kezdeti bizonytalanság ellenére egy nagyon jó és eredményes túrát zártunk rengeteget mászva, sokat küzdve az elemekkel, de rengeteg tapasztalatot gyűjtve a jegek törékeny világáról. Hazautazás előtt még csúsztunk egyet a raurisi sípályán, majd a következő téli terveket szövögetve indultunk haza.

Attila

Rauristal - Kolm Saigurn

Omis

Már tavaly az őszi Paklenica túránk után megfogalmazódott az elhatározás, hogy idén egy kicsit tovább…

Thalhofergrat

Szezonnyitó mászás Thalhofergrat szikláin.