Haidsteig-Königschusswandsteig

- via ferrata -

Pünkösdi mocorgó – Rax – Hans von Haidsteig (C/D) – Königschusswandsteig (D/E)

A pünkösdi hosszú hétvégét és a már régtóta várt jó időt kihasználva úgy döntöttünk, hogy célba vesszük a Raxalpe két „sportos” ferrata útvonalát. Túránkat a korábbi hetekben a rendszeresen hétvégére elromló időjárás meghiusította, de most kegyes volt a sors és csodás napsütéses időben élvezhettük a Rax impozáns Prein-i fala által nyújtott pazar kilátást. Négyesünk (Hajni, Viktor, Imi, és jómagam) reggel fél 7es indulással vágott neki a vállalkozásnak. A Haid Steig népszerűségét figyelembe véve ajánlott a korai indulás.

Nem sokkal 8 óra után már el is értük a hegy lábánál Prein an der Rax település határában található kiindulási parkolót. Felszerelésünket magunkhoz véve, neki is vágtunk a felfelé kapaszkodásnak. A beszállóhoz vezető túra útvonala kezdetben egy széles murvás dozerutat, majd pedig kellemesen meredek erdei ösvényeket követ. Tempósan haladtunk a szép időben felfelé, némi vízvételi célú pihenőt beiktatva az útba eső frissítő hűs vizű forrásnál. Innentől a megközelítés a fal tövében húzódó hatalmas törmeléklejtőn haladó ösvényen folytatódik. Meglátva a falon, a korai időpont ellenére is már torlódó „mászó tömeget”, annak rövid mérlegelést követően, hogy ne rögtön a Königschusswand Steig mászásával kezdjünk, mégis nekivágtunk a Haid Steig létrákkal tarkított, szép vonalvezetésű, jól biztosított útvonalának. Az időnkénti rövid torlódásoktól eltekintve gyorsan, dél körül meg is érkeztünk a fal tetején lévő kiszállóig. Rövid energia utánpótlást követően meg is kezdtük a Holzknechtsteig meredek, a törmeléklejtőt keresztező ösvényén a visszaereszkedést a Königschusswandsteig beszállójáig. Némi keresgélést, a törmeléklejtő izgalmas, és változó terepén torténő liftezést követően elértük az útvonal kezdetét. El kell mondani, hogy ez a Steig nem a kimondottan jól biztosítottak közé tartozik, mivel az első kb. 30 m szintkülönbséget biztosítás nélkül, maximum 2+; 3- nehézségig terjedő sziklamászó szakaszokat tartalmazó „útvonalon” kell megtenni (helyenként nittekkel, köztesekkel, kötéllel lenne lehetőség biztosításra..), mire a drótkötél biztosításokat elérjük. Az útvonal két kulcspontja megfelelő erőnlétet igényel. Az egyik egy rövidebb függőleges (D) majd egy átjhajló (E) peremen való feljutás.  A második kulcspont pedig a kb 10 méteres kürtőben való feljutás (D). Ezt követően némi egyszerűbb szakaszt követően ismét a fennsík peremén találtuk magunkat, ahol elfogyasztottuk jól megérdemelt ebédünket, elpakoltuk felszereléseinket, majd ismételten a törmeléklejtőn levezető ösvényre vetettük magunkat. Gyors ereszkedést követően, visszaérve autónkhoz, megnyugvással állapítottuk meg, hogy ismét egy kellemes napot töltöttünk a Rax szikláin.
Ez a túra kellő bemelegítést biztosított következő ferratas terveinkhez.

András.

Haidsteig-Königschusswandsteig

Hölzlstein

Nem rég még nagy falak, most kis kövek. Akkor társakkal, ez úttal egyedül.

Hohe Wand Direkter Österreichersteig 170m (7+)

Csendes, langyos esőben érkeztünk a parkolóba, de bízva a jó időben, mászásra eltökélten indultunk a…