Csesznek - Sziklamászó Meredély

- sportmászás -

Hírzárlat vége. Újra sziklán.
De mert az osztrák-magyar határon még mindig mindenféle bizonytalan feltételhez kötött az átjárás, egy magyar sziklamászó helyen éltük ki a hosszú megvonás alatt felgyűlt feszkót. Ilyen sem volt még. Újdonság mindannyiunknak.

A Bakony szikláin kallerből a cseszneki Sziklamászó Meredélyt szemeltük ki az affér színhelyéül, abban bízva, hogy elkerüljük az esetleges tolongást.
Indulás 7-kor, odaút a Google ihletett navigációjának köszönhetően "országjárás a kertek alatt" üzemmódban, mindenféle három számjegyű utacskán keresztül, 2 óra 5 perces (előre kalkulált és valós) menetidővel.
Csesznek nagyon szép. Továbbá nyugodt. Az időnk csodálatosan napsütéses, rajtunk kívül lélek alig mozdul, leszámítva a néhány helybelit, akik érdeklődve méregetik a három fura öltözetű, zsákot, kötelet, ezt-azt cipelő fickót. A parkolóból kényelmes tíz perc alatt érünk a vár alatt elhelyezkedő falszakasz alá (kb. 800 m). A kaller közelítésre vonatkozó útmutatásai pontosak, jól követhetők. Annyit fűznék csak hozzá, hogy a Zsidó temetőt – mint tereptárgyat – kiírva sehol nem láttuk, tehát inkább mint megerősítés működik ("szóval erről írt a kaller" - állapítottuk meg, mikor sűrű bokrok közé felvezető, keskeny deszkalépcsőcske soron a sírok közé értünk).

A mászóhely – nyugodtan nevezhetjük mászókertnek – nagyon rendezett; paddal, asztalkával, beszállóul a via ferrata utak felé vezető széles túraösvény sík talaja szolgál. Kb. 75 m hosszú, legmagasabb pontjain is max. 15-17 m magas, K-NY fekvésű, tagolt, szürke fal; a fölé magasodó szép juharok, diók és egyéb lombos fák árnyékolják. Ottjártunkkor sok apró, fekete legyecske döngicsélt alatta. A fal fekvése miatt mászás és biztosítás közben gyakran sütött szemünkbe a nap. A szikla többnyire kompakt, csak helyenként törős, nincs agyonmászva, jól léphető, bennem a Peilsteinban megismert formákat idéző mészkő (hogy a bizarr-faktort erősítendő, magyar mászóként egy magyar mászóhely köveit osztrák kövekhez hasonlítsam). Sisak viselése a potyogó biszbaszok miatt ajánlott.
A kimászási hosszok viszonylag rövidek, az utak vonalvezetése helyenként elég szeszélyes, azonosításukhoz kell a kaller. Csak a fal jobb oldalán elhelyezett emléktábla mellett találtunk fehérrel festett számokat, tájékozódási referencia gyanánt. A nittelést csavarozott lapnittek adják, a standokban ereszkedéshez át kell szerelni.

A helyet üresen találtuk. Tíz körül kezdtünk mászni, Bónis valamikor délidőben csatlakozott hozzánk. Délután ötre kimásztuk, amit kimászásra érdemesnek láttunk. A szerzett élményeim elég vegyesek. Voltak az utak között nagyon élvezhető, szépen mászható, logikus vonalvezetésűek és frusztráló, "itt mire gondolhatott a költő?" érzést kiváltóak egyaránt. Másztam itt olyan (6+)-ra értékelt utat, aminél nehezebb (5+)-t másztam már máshol; és vice versa: volt olyan (6+) is, amit simán nehezebbnek éreztem. Irányadó, nem mérvadó számozás. A lényeg viszont maga a kő. Végre! Végre, hosszas kihagyás után újra sziklán mászhattunk, ez mindennél fontosabb. Elégedetten indultunk haza. De ide most jó darabig nem jövünk vissza.

Krisz

Csesznek - Sziklamászó Meredély

Hohe Wand - szezonynyitó Osterhasi 160m (7-)

A több kötélhosszas mászásainkat – szokáshagyomány alapján – szeretjük az Osterhasi barátságos és szép 160 méterével…